Întâmpinarea Domnului, cunoscută și sub numele de Stratenia, este una dintre cele mai profunde sărbători ale Bisericii Ortodoxe, marcând momentul în care pruncul Isus este adus la Templu pentru a fi înfățișat în fața lui Dumnezeu, conform legii mozaice. Acest eveniment, descris în Evanghelia după Luca (2:22-40), nu este doar o simplă împlinire a legii, ci o teofanie care dezvăluie misterul întrupării lui Hristos și misiunea Lui mântuitoare.
La prima vedere, Întâmpinarea Domnului pare a fi un act de supunere față de tradiția iudaică. Cu toate acestea, în lumina teologiei creștine, acest eveniment devine o revelație a umilinței lui Dumnezeu, care Se lasă purtat în brațele omului. Pruncul Isus, care este Dumnezeu întrupat, este adus de Maica Sa și de Sfântul Iosif la Templu, unde este întâmpinat de către bătrânul Simeon și proorocița Ana. Simeon, îndreptat de Duhul Sfânt, recunoaște în pruncul Isus Mântuitorul lumii și rostește cuvintele cunoscute ca „Nunc dimittis”: „Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace” (Luca 2:29).
Acest moment este profund simbolic. Simeon reprezintă întregul Vechi Testament, care așteaptă împlinirea făgăduințelor divine. Întâlnirea sa cu Hristos semnifică trecerea de la legea veche la cea nouă, de la așteptare la împlinire. Pruncul Isus, deși aparent neputincios, este cel care va mântui omenirea prin jertfa Sa de pe Cruce.
De asemenea, proorocița Ana, care a slujit lui Dumnezeu cu post și rugăciune, devine martoră acestui eveniment și vestitoarea mântuirii. Prezența ei subliniază importanța vieții duhovnicești și a credinței neclintite în făgăduințele lui Dumnezeu.
În liturghia Bisericii, Întâmpinarea Domnului este o sărbătoare a luminii, simbolizată de lumânările binecuvântate. Hristos este adevărata Lumină care luminează întunericul păcatului și al morții. Bătrânul Simeon, ținând pruncul Isus în brațe, devine un simbol al întregii omeniri care întâmpină pe Mântuitorul său.
În concluzie, Întâmpinarea Domnului (Stratenia) este o sărbătoare care ne invită să reflectăm asupra umilinței lui Dumnezeu, care Se lasă purtat de om, și asupra mântuirii pe care o aduce întruparea Lui. Este o remindere că Hristos este Lumina adevărată care ne călăuzește spre împărăția cerurilor.