Întrebarea „Cine L-a făcut pe Dumnezeu?” este una profundă și recurentă în gândirea umană, ridicată atât de copii, cât și de filozofi și teologi. Pentru a răspunde corect, trebuie să înțelegem natura lui Dumnezeu din perspectiva teologiei creștine și a filosofiei raționale.
1. Dumnezeu – Fiindul Necauzat
În teologia creștină, Dumnezeu este considerat „Ființa Necauzată” sau „Există prin Sine Însuși” (în latină, aseitate). Sfânta Scriptură ne revelează că Dumnezeu este „Cel ce este” (Ieşirea 3:14), ceea ce înseamnă că El nu are un început și nu depinde de nimeni pentru existența Sa. Filosofii și teologii, începând cu Sfântul Toma d Aquino, au argumentat că orice lucru care există trebuie să aibă o cauză, dar această cauză nu poate fi un lanț infinit de dependențe, ceea ce necesită o Cauză Primă, necreată și eternă: Dumnezeu.
2. Legea Cauzalității și Existența lui Dumnezeu
Legea cauzalității spune că orice lucru contingent (adică orice lucru care are un început) trebuie să aibă o cauză. Dar Dumnezeu nu este contingent, ci necesar. Dacă Dumnezeu ar fi fost creat, atunci ar fi existat un alt Dumnezeu înaintea Lui, ceea ce ar duce la un regres infinit, lucru imposibil logic și metafizic.
3. Dumnezeu în Afara Timpului
O altă perspectivă importantă este că Dumnezeu nu este limitat de timp și spațiu. El este veșnic, ceea ce înseamnă că nu are un început și nu poate fi creat. Spre deosebire de universul nostru, care a avut un început (confirmat chiar de știința modernă prin teoria Big Bang-ului), Dumnezeu este în afara timpului și este sursa tuturor lucrurilor.
4. Argumente Filosofice Clasice
- Argumentul cosmologic (Aristotel și Toma dAquino) – Tot ce există are o cauză, dar trebuie să existe o Cauză Primordială necreată, care este Dumnezeu.
- Argumentul ontologic (Sfântul Anselm) – Dumnezeu este „cea mai mare ființă concepută posibil”, iar existența Sa este necesară.
- Argumentul teleologic – Universul este organizat și ordonat, ceea ce sugerează un Creator inteligent.
5. Concluzie
Întrebarea „Cine L-a făcut pe Dumnezeu?” presupune, în mod eronat, că Dumnezeu este un lucru contingent, creat, asemenea lucrurilor din lumea noastră. Însă, potrivit revelației divine și rațiunii filosofice, Dumnezeu este Ființa Necauzată, sursa tuturor lucrurilor. Prin urmare, Dumnezeu nu are nevoie de un creator, ci este El Însuși temelia întregii existențe.